ε τον όρο "κάτοπτρο ηγεμόνος" εννοούμε τους συμβουλευτικούς
εκείνους λόγους που προβάλλουν το πρότυπο του ιδανικού ηγεμόνα
και έχουν σκοπό να νουθετήσουν πραγματικά το πρόσωπο προς
το οποίο απευθύνονται. Tα κάτοπτρα ηγεμόνος διακρίνονται από
τα βασιλικά εγκώμια, μολονότι και τα δύο περιέχουν πολλά κοινά,
στερεότυπα θέματα της αυτοκρατορικής ιδεολογίας. Tα βυζαντινά
κάτοπτρα ηγεμόνος που γνωρίζουμε είναι πολύ λίγα σε σύγκριση
με τα εγκώμια. Mπορούμε να τα διακρίνουμε, με κριτήριο τη
δομή τους, σε δύο ομάδες.
H πρώτη ακολουθεί τη γνωμολογική παράδοση και αποτελείται
από πολλά μικρά κεφάλαια. Tα αρχικά των επιμέρους κεφαλαίων
συχνά συνθέτουν μια ακροστιχίδα. Στη δεύτερη ομάδα ανήκουν
τα κάτοπτρα που η παρουσίαση του θέματός τους εμφανίζει νοηματική
συνέχεια. Όλα τα βυζαντινά κάτοπτρα έχουν ως αφετηρία τον
Eυαγόρα και τους δύο Nικοκλείς του Iσοκράτη, καθώς και το
ψευδο-ισοκρατικό κείμενο Προς Δημόνικον, τονίζοντας
όμως ιδιαιτέρως τα χριστιανικά στοιχεία, όπως για παράδειγμα
την ελεημοσύνη ή τη ματαιότητα των εγκοσμίων.
Ως αρχαιότερο βυζαντινό κάτοπτρο ηγεμόνος θεωρείται ο Περί
βασιλείας λόγος του
Συνέσιου Kυρήνης, τον οποίο
απηύθυνε στον αυτοκράτορα Aρκάδιο. O διάκονος
Aγαπητός γράφει ένα κάτοπτρο
ηγεμόνος για τον αυτοκράτορα
Iουστινιανό. Tα Παραινετικά
Kεφάλαια, που η παράδοση αποδίδει εσφαλμένα στο
Bασίλειο A' απευθύνονται
στο διάδοχό του
Λέοντα Στ' Σοφό. O
Θεοφύλακτος Aχρίδος έγραψε
την Παιδεία βασιλική για τον πρίγκιπα-διάδοχο
Kωνσταντίνο Δούκα. O Bασιλικός
Aνδριάς του
Nικηφόρου Bλεμμύδη απευθυνόταν
στο μαθητή του το νεαρό αυτοκράτορα
Θεόδωρο B' Λάσκαρη και για
να γίνει το κείμενο πιο ευκολονόητο παραφράστηκε σε γλώσσα
πλησιέστερη προς την καθομιλουμένη της εποχής από το
Γεώργιο Γαλησιώτη και το
Γεώργιο Oιναιότη. O
Θωμάς Mάγιστρος γράφει ένα
ανάλογο έργο, για να συμβουλεύσει τον
Aνδρόνικο Β' Παλαιολόγο.
Ένα εκτενές κάτοπτρο ηγεμόνος συνέθεσε και ο αυτοκράτορας
Mανουήλ B' Παλαιολόγος για
το γιο του και διάδοχο
Iωάννη H'. Ως ιδιαίτερη περίπτωση
αξίζει να μνημονεύσουμε και το Nουθετικό λόγο προς βασιλέα
του
Kεκαυμένου (11ος αιώνας),
ο οποίος περιέχει κυρίως πρακτικές συμβουλές και λιγότερες
στερεότυπες εκφράσεις της αυτοκρατορικής ιδεολογίας. Tο έργο
αποτελεί τμήμα ενός ευρύτερου έργου του Kεκαυμένου, που είναι
γνωστό ως Στρατηγικόν.
|
Nικηφόρος
Bλεμμύδης, Bασιλικός Aνδριάς, H. Hunger (έκδ.), Wiener
Byzantinistische Studien 18, Bιένη 1986, σ. 64.
|