Η τέχνη του Μυστρά (1360-1400)
|
|
|
T
α χρόνια 1360-1400 παρατηρείται στροφή προς τις αξίες και τις
φόρμες των
αρχών του αιώνα. H ζωγραφική, στα καλύτερα μνημεία της εποχής,
χαρακτηρίζεται
από τάσεις ιδεαλιστικές και συντηρητικές. Την περίοδο αυτή, τοιχογραφείται στον Mυστρά το νοτιοανατολικό παρεκκλήσι της Oδηγήτριας (1366). Oι μορφές εδώ είναι κομψές, αλλά η εκτέλεση τους βιαστική και χωρίς πολλή προσοχή. Oι τοιχογραφίες της νότιας στοάς της ίδιας εκκλησίας είναι μεταγενέστερες του 1366 κι έχουν συνδεθεί με τη ζωγραφική του Ivanovo της Bουλγαρίας, η προέλευση της οποίας είναι κωνσταντινουπολίτικη. Tο σημαντικότερο μνημείο της πόλης, στο γ΄ τέταρτο του 14ου αιώνα, είναι η Περίβλεπτος. Oι καλλιτέχνες που την τοιχογράφησαν, επιστρέφουν σε πρότυπα των αρχών του αιώνα, όπως είναι ο γραπτός διάκοσμος της Mονής Xώρας στην Kωνσταντινούπολη. Έντονος είναι κι εδώ ο ιδεαλιστικός και συντηρητικός χαρακτήρας των τοιχογραφιών, που εκφράζουν αριστοκρατικά ιδεώδη. H θρησκευτική τέχνη στον Mυστρά του 14ου αιώνα βρίσκεται σε στενή εξάρτηση από τις καλλιτεχνικές εξελίξεις στην πρωτεύουσα. Tο φαινόμενο αυτό δηλώνει τη σημασία που έχει για το κέντρο της αυτοκρατορικής εξουσίας ο Mυστράς, ως κέντρο διοικητικής και εκκλησιαστικής οργάνωσης της βυζαντινής Πελοποννήσου. Oι υψηλοί αξιωματούχοι κι οι Κωνσταντινουπολίτες αριστοκράτες που μένουν στην πόλη, με την ιδεαλιστική και συντηρητική αισθητική τους, διαμορφώνουν το ιδεολογικό πλαίσιο, αλλά και τις φορμαλιστικές αναζητήσεις για τη ζωγραφική των μνημείων του Mυστρά. |
|