και για την ποιητική δημιουργία του Κωστή Παλαμά
και για τα ελληνικά γράμματα, ο Δωδεκάλογος του Γύφτου, 1907. Με
αυτή την επικολυρική σύνθεση, ο Παλαμάς, όπως ο αρνητής και οραματιστής
Γύφτος του ποιήματος, οραματίζεται μια εθνική αναγέννηση μετά τη συντριβή,
την οικοδόμηση ενός καινούργιου κόσμου μετά το γκρέμισμα του παλιού. Το
πρόσωπο του Γύφτου έχει, όπως παρατηρεί ο Mario Vitti, στοιχεία "από
την ανατολίτικη θεότητα του τσιγγάνου και από την κοινωνική αμφισβήτηση
του μποέμ", συνήθη θέματα της εποχής, ενώ το σχήμα εξιλέωση-λύτρωση
θα αποτελέσει αφετηρία της συγκρότησης νεότερων ποιητών όπως του Άγγελου
Σικελιανού, του Κώστα Βάρναλη και του Νίκου Καζαντζάκη. Ο Δωδεκάλογος
του Γύφτου αποτελεί την κορύφωση του παλαμικού έργου και από πλευράς
προβληματισμών και από πλευράς αισθητικών κατακτήσεων.
|
|