Την Κυριακή 25 Απριλίου 2010 θα πραγματοποιηθεί στον «Ελληνικό Κόσμο» εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Είμαι η Ιμελία και δε με μέλει που είμαι γεμάτη μέλι». Σκοπός του προγράμματος είναι να ανακαλύψουμε μαζί την οργανωμένη κοιννία των μελισσών και να συνειδητοποιήσουμε, μέσα από το παιχνίδι και τη δημιουργική έκφραση, τη σημασία της διατήρησης της οικολογικής ισορροπίας και της προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος. Ελάτε να... κολλήσουμε στο μέλι!
Γεια σας! Είμαι η Ιμελία, η Βασίλισσα Μέλισσα. Ελάτε στην κυψέλη μου να σας γνωρίσω το Λίνο τον κηφήνα, και τη Λέρη, την εργάτρια. Όλοι εργαζόμαστε για να γεύεστε το γλυκύτερο όλων των γλυκών, το μέλι. Μαζί θα μάθουμε πώς είναι φτιαγμένο το σώμα μας και πώς ζούμε εμείς οι μέλισσες, πώς επικοινωνούμε μεταξύ μας, τι δουλειές κάνουμε, πώς είναι οργανωμένη η κυψέλη μας και άλλα πολλά! Και φυσικά θα παίξουμε. Ας ξεκινήσουμε με ένα κουίζ-μελιστάλαχτο!
Κουίζ... μελιστάλαχτο!
1. Πόσες ημέρες περίπου ζει μια εργάτρια;
Α. 30 ημέρες | Β. 1 εβδομάδα | Γ. 2 μήνες
2. Πόσα λουλούδια μπορούν να επισκεφθούν οι μέλισσες μέσα σε μια ημέρα;
Α. 100 | Β. 500 | Γ. 2000
3. Πόσες μέλισσες βασίλισσες βρίσκουμε σε μια κυψέλη;
Α. 1 | Β. 2 | Γ. 3
4. Οι μέλισσες έχουν αισθήσεις, για παράδειγμα «ακούνε» τους ήχους ως κραδασμούς στο σώμα τους, και επίσης...
Α. Θυμώνουν | Β. Ιδρώνουν | Γ. Παγώνουν
5. Πόσο νέκταρ μπορεί να μαζέψει μία μέλισσα σε μια πτήση;
Α. Μισό κιλό | Β. Όσο ένα δάκρυ | Γ. Ένα κουταλάκι του γλυκού
6. Ποια χρώματα μπορούν να δουν οι μέλισσες;
Α. Όλα εκτός από το πράσινο | Β. Μόνο το κίτρινο και το μωβ | Γ. Όλα εκτός από το κόκκινο
7. Ποιες μέλισσες δεν τσιμπάνε;
Α. Η βασίλισσα | Β. Οι κηφήνες και οι εργάτριες | Γ. Μόνο οι κηφήνες
ΛΥΣΕΙΣ:
1Α, 2Γ, 3Α, 4Β, 5Β, 6Γ, 7Γ.
Χοροί όλο γλύκα
Οι μέλισσες συνεννοούνται μεταξύ τους με το χορό. Για να ενημερώσουν η μία την άλλη σχετικά με το πού και πόσο μακριά από την κυψέλη βρίσκεται η τροφή που ανακάλυψαν στη βόλτα τους, καθώς και για την ποιότητα και την ποσότητά της, αρχίζουν να χορεύουν! Όταν υπάρχουν λουλούδια σε απόσταση μικρότερη των 100 μέτρων από την κυψέλη, τότε χορεύουν σε κύκλο. Όσο πιο γλυκό είναι το νέκταρ που ανακάλυψαν, τόσο πιο ζωηροί είναι οι χοροί τους. Με το... χορό της κοιλιάς ειδοποιούν για την τροφή που βρίσκεται σε απόσταση πάνω από 100 μέτρα. η συλλέκτρια εκτελεί μια ευθεία με τρεμουλιαστά φτερά και μετά επιστρέφει στην αρχική της θέση, διαγράφοντας ένα ημικύκλιο. Έπειτα, ξανατρέχει στην ίδια ευθεία και στρίβει κάνοντας ένα ακόμη ημικύκλιο από την αντίθετη πλευρά, διαγράφοντας οχτάρια στον αέρα!
Συμπλήρωσε τις παρακάτω... μελωμένες φράσεις!
1. Είναι ------ σαν μέλι!
2. Όταν μιλάει, στάζει μέλι το ----- του.
3. Όλα πήγαν μέλι ---- !
4. Η δασκάλα μας είναι -------- σαν μέλισσα.
5. Παντρεύτηκαν και τώρα περνάνε το ---- του μέλιτος!
6. Αγάλι αγάλι γίνεται η -------- μέλι!
7. Τσάμπα ----, γλυκό σαν μέλι.
8. Τα λίγα λόγια ------ και τα καθόλου μέλι.
ΛΥΣΕΙΣ:
1. γλυκός, 2. στόμα, 3. γάλα, 4. εργατική, 5. μήνα, 6. αγουρίδα, 7. ξίδι, 8. ζάχαρη.
Παίζουμε... «Μέλισσα, μέλισσα!»;
Χωριστείτε σε δύο ομάδες και σταθείτε αντικριστά, πιασμένοι χέρι χέρι, σε μεγάλη απόσταση. Η πρώτη ομάδα φωνάζει: «Μέλισσα, μέλισσα!». Η δεύτερη απαντά: «Μέλι γλυκύτατο». Η πρώτη συνεχίζει «Σε ποιον παραγγείλατε;». Τότε ένα παιδί της δεύτερης ομάδας φωνάζει το όνομα ενός παιδιού της πρώτης. Το παιδί αυτό τρέχει προς τη δεύτερη ομάδα, με σκοπό να διασπάσει ένα σημείο της. Αν τα καταφέρει, επιστρέφει στην ομάδα του παίρνοντας μαζί του ως «έπαθλο» ένα παιδί της δεύτερης ομάδας. Αν δε τα καταφέρει, παραμένει εκείνο στην άλλη ομάδα. Αυτό επαναλαμβάνεται πολλές φορές. Κερδίζει η ομάδα που στο τέλος του παιχνιδιού θα έχει συγκεντρώσει τα περισσότερα παιδιά.
|