Πεζογράφοι του Μεσοπολέμου: το αίτημα για ανανέωση
Στην περίοδο του Μεσοπολέμου και μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του '30
η πεζογραφική παραγωγή κατέδειξε τη πρόθεση των δημιουργών της να ανταποκριθούν,
ο καθένας με τον τρόπο του, στο γενικό αίτημα για ανανέωση. Οι πολλαπλές
κατευθύνσεις που αναδείχθηκαν συνδέθηκαν με την προσωπική εξέλιξη, τα βιώματα,
αλλά και την υποδοχή των επιδράσεων των λογοτεχνικών ρευμάτων του εξωτερικού.
Από το σύνολο των συγγραφέων που πρωτοδημοσίευσαν κείμενά τους αυτή
την περίοδο κάποιοι αξιοποίησαν τις προσωπικές τους μνήμες από το βίαιο
ξεριζωμό των Ελλήνων της Μικράς Ασίας. Το έργο τους, έχει δυναμική μαρτυρίας
και το χαρακτηρίζει ωμός ρεαλισμός. Πρόκειται για τους Στράτη Μυριβήλη,
Ηλία Βενέζη, Φώτη Κόντογλου και Στρατή Δούκα, που η κοινή τους καταγωγή,
το βορειοανατολικό Αιγαίο, έδωσε και το όνομα "αιολική σχολή"
στην τάση που εκπροσώπησαν.
Περισσότερο στο μέλλον, παρά στο παρελθόν, προσέβλεπαν οι συγγραφείς που
στοιχίζονταν γύρω από τη "σχολή του αστικού ρεαλισμού". Η υπόθεση
των μυθιστορημάτων τους εκτυλισσόταν στο σύγχρονο αστικό περιβάλλον και
συχνά σχολίαζε τις πρόσφατες αλλαγές στην ελληνική κοινωνία. Μερικοί από
τους συγγραφείς αυτούς είναι ο Γιώργος Θεοτοκάς, ο Άγγελος Τερζάκης, ο
Κοσμάς Πολίτης, o Πέτρος Χάρης, ο Θράσος Καστανάκης και ο Μ. Καραγάτσης.
Στην ίδια περίοδο εξέδωσε τα παιδικά της μυθιστορήματα η Πηνελόπη Δέλτα.
Μια άλλη ομάδα συγγραφέων που το έργο τους χαρακτηρίζουν στοιχεία κοινωνικού
προβληματισμού, αποτελείται από τους Έλλη Αλεξίου, Θέμο Κορνάρο, Μενέλαο
Λουντέμη, Γιώργο Ζάρκο και Γιώργο Δενδρινό. Σ' αυτή την ομάδα θα μπορούσε
ακόμα να τοποθετηθεί η Λιλίκα Νάκου και η Τατιάνα Σταύρου. Πρόκειται για
συγγραφείς που εντάχθηκαν στο αριστερό κίνημα και υπέστησαν ταλαιπωρίες
και διώξεις. Ανάμεσα σ' αυτούς τους συγγραφείς και την προηγούμενη ομάδα,
βρίσκονται οι Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος και Γιάννης Σφακιανάκης, που θεωρείται
ότι εξέφρασαν πιο καθαρά τη μεταβατική περίοδο της νεοελληνικής κοινωνίας,
τη μετάβαση από ένα μίζερο χωριό σε μια μίζερη πόλη.
Τέλος, οι "μοντερνιστές" είναι συγγραφείς που αδιαφόρησαν για
την ακριβή αναπαράσταση της πραγματικότητας και υιοθέτησαν έναν καινούργιο
και πιο ριζοσπαστικό τρόπο γραφής. Το γεωγραφικό κέντρο αυτής της ομάδας
ήταν η Θεσσαλονίκη και κυριότερα μέλη της, ο Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης, ο
Γιώργος Δέλιος και ο Στέλιος Ξεφλούδας. Στενή συγγένεια συνδέει αυτή την
ομάδα με το Γιάννη Σκαρίμπα και το Γιάννη Μπεράτη, ενώ και η Μέλπω Αξιώτη
βρίσκεται στο ίδιο περίπου κλίμα, καθώς προσπάθησε να συγκροτήσει τη σύγχρονη
εμπειρία μέσα από τη γλώσσα και τις αντιλήψεις της προφορικής παράδοσης.
|