![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() ![]() ![]() |
Tα φώτα του πολιτισμού: Tο βλέμμα των Oθωμανών |
![]() |
Για τους Oθωμανούς των αρχών του 19ου
αιώνα δεν ήταν καθόλου εύκολο να αποδεχτούν ότι
είχαν περιέλθει σε υποδεέστερη θέση έναντι των
ευρωπαϊκών κρατών. Παρ' όλα αυτά η υπεροψία και η
αίσθηση υπεροχής, που χαρακτήριζαν τη
συμπεριφορά της σουλτανικής αρχής στις διεθνείς
σχέσεις και που πήγαζαν από το κύρος της κατοχής
ενός παλαιότατου θρόνου με μακρά παράδοση
κοσμοκρατορικών αξιώσεων, υποχώρησαν μπροστά
στη νέα τάξη πραγμάτων και έδωσαν τη θέση τους σε
μια πιο πραγματιστική πολιτική. 'Eτσι για παράδειγμα οι
Oθωμανοί υποχρεώθηκαν να συμμορφωθούν στους
κανόνες που διείπαν τις διακρατικές σχέσεις,
ιδρύοντας από την τελευταία δεκαετία του 18ου
αιώνα μόνιμες διπλωματικές αποστολές στις
πρωτεύουσες των ευρωπαϊκών Δυνάμεων. Tούτο
διευκόλυνε τη στενότερη γνωριμία των Oθωμανών με
τις χώρες αυτές και λειτούργησε ως αγωγός
μεταφοράς εμπειριών και ως αφορμή για πολιτιστικές
συγκρίσεις. Καθώς η έννοια του ιερού πολέμου, του τζιχάντ |
![]() |
Στα τέλη του 18ου αιώνα οι Οθωμανοί συνειδητοποίησαν την ανάγκη αναπροσαρμογής των σχέσεών της Αυτοκρατορίας με τη Δύση, κυρίως στο διπλωματικό πεδίο. |
O Σελίμ Γ' (1789-1807), ο οποίος πρώτος
εγκατέστησε μόνιμες διπλωματικές αποστολές στις δυτικοευρωπαϊκές πρωτεύουσες, 1819. Χάραξη σε φύλλα ψευδαργύρου. Σχέδιο Melling, χάραξη J. Gouband. Melling A.I., Voyage pittoresque de Constantinople..., Paris 1819, προμετωπίδα. Αθήνα, Συλλογή Εθ. Φινόπουλου |
[1] Τζιχάντ (cihad): Ο ιερός πόλεμος για τους μουσουλμάνους, ένα από τα καθήκοντα που επιβάλλει στους πιστούς το Κοράνι. Η έννοια του ιερού πολέμου πολλές φορές νομιμοποίησε ιδεολογικά τις πολεμικές επιχειρήσεις των Οθωμανών εναντίον χριστιανών, |
τόσο στην εξάπλωσή τους στη Μικρά Ασία και τα Βαλκάνια όσο και στις αντιπαραθέσεις τους με τα χριστιανικά κράτη της Ευρώπης. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
14/06/2000 | ||||