με κοινή αφετηρία τις σοσιαλιστικές τους αντιλήψεις.
O Κώστας Χατζόπουλος προσανατολίζεται προς έναν ηθογραφικό νατουραλισμό,
για να καταγγείλει τις συμβάσεις, τις προκαταλήψεις της αγροτικής κοινότητας
(Aγάπη στο χωριό, 1910, O πύργος του Aκροποτάμου, 1909),
για να περάσει αργότερα με το μυθιστόρημα Φθινόπωρο, 1917 στο αστικό
περιβάλλον και σε μια ολοκληρωμένη συμβολιστική διατύπωση στην πεζογραφία.
Ο Κωνσταντίνος Θεοτόκης, ενστερνιζόμενος κι αυτός τα σοσιαλιστικά ιδεώδη,
παρουσιάζει εξίσου την κοινωνική αδικία και διαφθορά. Η κοινωνική αδικία,
η καταπίεση της άρχουσας τάξης, η πολιτιστική καθυστέρηση, η υποκρισία,
η διαστρέβλωση της ανθρώπινης συνείδησης από το χρήμα καταγγέλλονται στο
πεζογραφικό έργο του Θεοτόκη, επηρεασμένο από τα διδάγματα του ρωσικού
ρεαλισμού και το γερμανικό ανθρωπισμό. Από τα καλύτερα έργα του είναι Ο
Κατάδικος, 1919, Η τιμή και το χρήμα,1914 και Η ζωή και ο
θάνατος του Καραβέλα, 1920, το έργο που ολοκληρώνει, όπως παρατηρεί
ο Mario Vitti, την ιστορική διαδρομή της ηθογραφίας.
|
|