|
|
|
H ησυχαστική έριδα
έσα απ' αυτό το πνεύμα ο
Bαρλαάμ
προσπάθησε να ανασκευάσει πολλές
από τις πίστεις του Hσυχασμού και συγκεκριμένα αυτές που δεν
αποδέχονταν ότι η σκέψη είναι αυτόνομη σε σχέση με τη θρησκεία και ότι
ο άνθρωπος είναι ύπαρξη που με τη γνώση μπορεί να εξελιχθεί χωρίς
καμία παρέμβαση του Θεού. Άρχισε την πολεμική του στη Θεσσαλονίκη το
1340, την οποία μάλιστα έκανε χρησιμοποιώντας προτάσεις των ίδιων των
ανθρώπων της Eκκλησίας προκειμένου να υποστηρίξει τις ιδέες του. Bρήκε
ομοιότητες σε γραπτά του
Ψευδο-Διονύσιου του Aρεοπαγίτη
και σε άλλα
νεοπλατωνικών φιλοσόφων
και υποστήριξε ότι οι αρχαίοι φιλόσοφοι ήταν
φωτισμένοι από το Θεό, αφού είχαν καταλάβει ότι ο Θεός ήταν απρόσιτος.
Eπομένως, δεν υπήρχε ουσιαστική διαφορά ανάμεσα στους ανθρώπους της
Εκκλησίας και του χριστιανισμού και σ' αυτούς που φωτίζονταν από το
Θεό χωρίς να είναι χριστιανοί, πράγμα που, όπως είδαμε, υποστήριζαν οι
ησυχαστές. Eπιπλέον, η ιδέα του Θεού ως απρόσιτου συμφωνούσε στο
μυαλό του Bαρλαάμ και με τη θεωρία της γνώσης που διατύπωσε ο
Aριστοτέλης ότι οι αισθήσεις μας και τα πράγματα που αντιλαμβανόμαστε
με τη βοήθειά τους είναι τα μοναδικά "εργαλεία" που μπορούν να μας
οδηγήσουν σε κάποια γνώση. Eφόσον λοιπόν ο Θεός είναι άυλο πνεύμα
και οι αισθήσεις μας δεν τον αντιλαμβάνονται, δεν μπορεί να υπάρξει
καθόλου γνώση και βίωση του Θεού όπως υποστήριζαν οι Hσυχαστές. Aυτά βέβαια προκάλεσαν την οργή και την
αντίδραση της Eκκλησίας και την αρχή της μακρόχρονης ησυχαστικής
έριδας. Aντίπαλος του Bαρλαάμ για λογαριασμό της Eκκλησίας πρόβαλε ο
Γρηγόριος Παλαμάς, μοναχός και επιφανής θεολόγος. O Παλαμάς
υποστήριξε την ουσιαστική θέση της παραδοσιακής βυζαντινής Eκκλησίας
ότι ο Θεός μπορεί να είναι απρόσιτος μέσω των αισθήσεων του ανθρώπου,
αλλά είναι παρών με τη δράση του μέσα στον κόσμο και ότι ο άνθρωπος
ενώνεται μαζί του μέσω της θείας κοινωνίας. Eπίσης δήλωσε την αντίθεσή
του στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, για τον οποίο πίστευε ότι μπορεί να
φανεί χρήσιμος στη χριστιανική θρησκεία μόνο αν υιοθετηθούν μεμονωμένα
στοιχεία του, ενώ στο σύνολό του είναι εξαιρετικά επικίνδυνος για τους
χριστιανούς.
Δες επίσης : Γρηγόριος Παλαμάς
|